Anxietatea, o afecțiune tot mai frecventă în rândul românilor

0

În cuvinte simple, anxietatea poate să fie definită drept o reacție naturală a organismului la stres.

Așadar, când ne referim la ce este anxietatea, putem să spunem că este un feedback emoțional ce se compune din tensiuni, griji, gânduri negre referitoare la viitor.

Anxietatea, o trecere de la grijile normale la cele iraționale

Ceea ce trebuie precizat de la bun început este faptul că pentru o persoană sănătoasă psihic episoadele de anxietate care apar la anumite intervale de timp nu sunt neapărat ceva rău, deoarece permit acelui om ca să acționeze focusat pentru realizarea anumitor scopuri, dar și să își facă planuri cu privire la viitor.

Putem privi anxietatea așadar și ca pe un declanșator al proactivității care permite progresul unei persoane în direcția pe care și-o dorește.

Doar dacă această stare de tensiune ușoară, de îngrijorare, se transformă într-una de panică irațională, de spaimă cu privire la ceea ce perioada care urmează îi poate aduce, lucrurile se complică și ar trebui să fie solicitat un ajutor specializat la o clinică de psihoterapie București, precum Hope.

Anxietatea și performanțele academice

Spre exemplu, frica pe care un student o are în legătură cu un examen dificil din sesiune poate să îl determine pe acesta ca să învețe mai mult, cu un randament crescut, să nu trateze lucrurile cu superficialitate.

Apelarea la un specialist este obligatorie dacă însă acea frică explicabilă ajunge la un astfel de nivel încât îl face pe studentul în cauză ca să aibă insomnii sau coșmaruri, să nu se mai poată concentra când va dori să învețe pentru respectivul examen. Ba chiar va ajunge să privească cu repulsie materia respectivă, deoarece îi declanșează tot felul de stări neplăcute la nivel psihic, dar și la nivel fizic (tremurături, greață, tulburări de respirație și ale bătăilor inimii etc.).

În cazul în care nu se acționează în acest sens, al cererii de ajutor specializat, persoana în cauză va cădea într-un dezechilibru tot mai grav ce va conduce la stări de nervozitate, retragerea din viața socială, apelarea la alcool, fumat excesiv, automedicație sau consumul de substanțe halucinogene.

Pentru un anxios cronic evadarea din real pare a fi cea mai la îndemână soluție, deși este cea mai greșită, obiectiv vorbind.

Anxietatea poate afecta radical, după cum se vede, performanța academică. Existența ei are efect direct asupra capacității unui student de a fi atent, de a analiza materialul ce se predă la cursuri. Scăderea gradului de concentrare și memorare va face dificilă învățarea și reținerea informațiilor.

O explicație ar fi aceea că o persoana anxioasă își canalizează toate resursele psihice de care dispune asupra posibilelor pericole. Iar acest lucru poate conduce la un stres din ce în ce mai mare, inclusiv la apariția și a depresiei.

Studiile internaționale efectuate în marile institute de cercetare au concluzionat cu fermitate faptul că atunci când o persoană suferă de anxietate severă, părțile „mai puțin importante” ale creierului său chiar își încetinesc funcționarea, întrucât nu mai sunt considerate de către corp tot la fel de importante ca părțile creierului care se ocupă de anxietate.

Anxietatea și somnul

Majoritatea adulților au experimentat de-a lungul vieții diverse probleme legate de somn, când s-au simțit îngrijorați sau nervoși din cauza anumitor lucruri sau persoane din trecutul lor ori care s-ar putea să apară în viitorul mai puțin sau mai mult îndepărtat.

Din nefericire, pentru unii îngrijorarea irațională ajunge să devină un cadru care interferează puternic cu somnul în mod regulat, ceea ce poate conduce la insomnie cronică.

Simptomele de anxietate care pot duce la insomnie se referă la reluarea pe ecranul minții a unor evenimente trecute cu impact negativ asupra psihicului persoanei sau focusarea obsesivă către anumite evenimente probabile.

Perfecționismul caracteristic anumitor oameni, care și-ar dori ca totul să fie la nivel ideal întotdeauna, fapt ce vine în opoziție cu realitatea care nu este niciodată la superlativ și creează un sentiment de neputință generează de asemenea anxietate.

Anxietatea poate fi asociată cu dificultatea  de a adormi sau cu frecvente treziri în cursul nopții și incapacitatea de a mai adormi după aceea. Așa se face că anxietatea și insomnia se pot hrăni reciproc și devin un ciclu care trebuie oprit cât mai repede de la momentul apariției lor printr-un tratament adecvat.

Cel mai bine ar fi să se apeleze la un specialist priceput în lupta cu anxietatea. Astfel ea poate să fie anihilată, iar persoana suferindă de această tulburare psihică își poate regăsi starea de bine.